Marko Marinković: priča, vizija i filozofija iza KAVE 2

Marko Marinković: priča, vizija i filozofija iza KAVE 2

Marko Marinković: priča, vizija i filozofija iza KAVE 2

Split nije samo grad s bogatom poviješću, nego i mjesto gdje se kava pije polako, s razlogom i često – kao društveni ritual. U toj kulturi, među bezbroj kafića, svoj poseban prostor pronašla je KAVA 2, mjesto koje nije nastalo slučajno, niti slijedi utabane staze. Iza brenda stoji Marko Marinković, čovjek s jasnom vizijom, dubokim poštovanjem prema kavi i odgovornim pristupom poslovanju. U ovom intervjuu Marko otkriva kako je nastala KAVA 2, zašto ne pristaju na kompromise, što za njih znači kvaliteta, ali i kako se iz male kvadrature može graditi veliki identitet – onaj koji prepoznaju i lokalci i svjetski putnici.

1. Split ima duboku "kafićku" kulturu – kava nije samo piće, već ritual i društveni trenutak. Gdje u toj priči vidite KAVU 2? Kako doprinosite lokalnoj zajednici i sceni specialty kave u gradu?

KAVA 2 i cijela KAVA family priča izgrađena je oko lokalnih ljudi koji su prepoznali naš pristup. Prvenstveno kroz prizmu činjenice da kava, uz vrhunske kave, služi i birane stvari. Nemamo komercijalne napitke na koje su svi navikli, gosti nam ne sjede pod brendiranim suncobranima brenda gaziranog pića i ne želimo biti kao svi ostali. Sve što radimo od samog početka temelji se na tri stavke koje ne ostavljaju prostor za kompromis: customer care, kvaliteta i higijena. Naravno, nitko nije i ne može biti 100% cijelo vrijeme, ali selekcija ljudi koji se pridružuju našoj maloj KAVA family iza šanka iznimno je važna. Pazimo da su uz nas ljudi koji dijele iste vrijednosti i gledaju na kavu istim očima. Već osam godina kontinuirano uspijevamo odolijevati poslovnim izazovima i polagano, organski rasti.

2. Prženje kave je srce vašeg brenda. Možete li nas provesti kroz taj proces – kako izgleda u KAVI 2 i po čemu je vaš pristup jedinstven?

Svaka potencijalna nova kava kod nas dolazi u obliku zelenog uzorka od 100 g. Ti uzorci se prže na malom specijaliziranom stroju, ostave se 24 h da ispuste nepoželjne plinove (svježe pržena kava, suprotno popularnom mišljenju, nikako nije dobra), a onda se kušaju standardiziranim načinom. Prilikom kušanja ocjenjuju se razne stvari poput aroma, okusa, aftertastea, traže se eventualni defekti, procjenjuje se kakvog je tijela i konzistencije, na temelju čega možemo zaključiti hoće li nam kava biti dobra za espresso ili, primjerice, filter pripremu. Nakon što odaberemo kavu koja se uklapa u naš portfolio, ona stiže u našu pržionicu u Poljudu i ide u produkciju. Svaka sesija prženja ponovno se kuša dok ne standardiziramo precizan recept, nakon čega smo sigurni da smo konzistentni svaki idući put kada kava ide u naš stroj. Prženje je prilično egzaktno ako imate alate koji vam omogućuju praćenje parametara. U prosjeku godišnje kušamo preko 1000 uzoraka kave, a odaberemo otprilike 20–30 kava koje završe na našim policama.

3. Split ljeti postaje izrazito turistički grad. Kako uspijevate zadržati ravnotežu između turista i lokalne publike – i pritom ostati autentični?

Tu smo zahvalni našim ljudima koji se stvarno izvrsno prilagode. Obično počnu dolaziti ranije ili uzimaju kavu za van. KAVA 2 ljeti i zimi zna biti popularna u određene sate kada se stvori red za kavu. Mi pazimo da budemo konzistentni i brzi koliko je moguće.

4. Imate li napitak koji je postao svojevrsni ‘potpis’ KAVE 2? Postoji li nešto s čime se gosti uvijek iznova vraćaju – i ako da, zašto baš taj napitak?

Koliko god čudno zvučalo – nemamo nikakav poseban napitak koji tjera ljude da se vraćaju. Naši se ljudi vraćaju zbog kave koja se kod nas servira u raznim oblicima i svatko ima svoju preferenciju. Za naše stalne goste vrlo brzo zapamtimo što vole, tako da su praktički i prestali naručivati – doslovno nam ušetaju u lokal i njihova dnevna doza kave stiže im na stol. Za ostale uvijek imamo nešto za ponuditi. Iako većinu vremena imamo desetak kava u prodaji, u shopu ih uvijek možete kušati minimalno četiri. Dvije su na espresso mlincima, jedna stiže u obliku filtera i jedna kao barista selekcija – to su obično posebne ili rijetke kave.

5. Vaš Instagram profil odiše stilom i karakterom – jasno se vidi da vizualni identitet nije slučajan. Koliko vam je važna priča koju pričate online i kako gradite odnos sa svojom publikom putem društvenih mreža?

Nismo pretjerano fokusirani na društvene mreže, što se i vidi po učestalosti objava. Ipak, treba biti prisutan. Naš branding je rezultat dugogodišnje suradnje s našim dizajnerom i nosi svoj karakter. Primjerice, boje koje vidite na oblicima naših pakiranja i kutija imaju značenje. Blijedo žuta je prosječna boja fasada u gradu Splitu na online dostupnim fotografijama, zelena je prosječna boja biljaka, plava – mora itd. Hvar ima svoju paletu boja, pržionica kave isto itd. Mali dječak na našim kutijama je moj tata koji je 60-ih godina doselio s Visa u Split itd. Sve ima svoje značenje, ali o tome ne treba pričati – mislim da ljudi dobar branding osjete bez da znaju pozadinu.

6. Održivost je sve češća tema, ali kod vas se vidi da nije samo trend, već način razmišljanja. Koje konkretne korake poduzimate kako bi KAVA 2 bila što odgovornija prema okolišu i društvu?

Od samih početaka fokusirani smo na održivo poslovanje i na to smo ponosni. Ne hvalimo se time jer se uvijek može više i bolje, a kao poslovanje lakše je naletjeti na negativnu kritiku nego na podršku. Tako da ovaj dio držimo za sebe, no između ostalog: sve naše takeaway šalice su biorazgradive u moru i u zemlji, vrećice za kavu napravljene su od rižinog papira, pržionica je nedavno opremljena strojem za prženje na struju čime smo eliminirali fosilna goriva u proizvodnji, svoja zrna kave možete odnijeti isključivo u papirnatim vrećicama, svi naši gosti koji dođu po kavu u svojim šalicama "to go" imaju popust, naše trake za lijepljenje i pakiranje napravljene su od kartona s ljepilom od kaučuka kako bi se ambalaža mogla reciklirati itd. Na svakom koraku dajemo sve od sebe kako bismo implementirali održive standarde jer se nadamo da će svijet biti tu kada kave više ne bude, a prostor koji danas dijelimo ostavljamo generacijama kojima moramo dati svijetli primjer. Mi ga nismo dobili odrastajući.

7. KAVA 2 već je prepoznatljiv brend u Splitu. Kakve planove imate za budućnost – razmišljate li o novim lokacijama, eksperimentiranju s proizvodima, možda nekim zanimljivim suradnjama?

Sve navedeno! Imamo u planu novu lokaciju, ali to je dugoročna priča jer je svaki prostor koji se nama svidi najčešće ruševina koja traži puno. Nove proizvode uvodimo konstantno, kao i nova pića i ideje, a kolaboracije smo već započeli. Zapravo, sve ovo bi išlo puno brže i lakše da je naš prostor velik, ali s obzirom na to da smo u 29 m² u Splitu i 25 na Hvaru – dobro se i snalazimo sa svim skupa. U svakom slučaju stižu nam uzbudljivi dani s novim kavama, novim koktelima, dvije kolaboracije, novim wine tastingom u pržionici kave itd. O svemu ćemo biti ažurni na našim društvenim mrežama (i u KAVI, naravno).

KAVA 2 nije samo još jedan specialty coffee bar. To je pažljivo građen sustav vrijednosti, posvećenost detaljima i ljudima. U vremenu u kojem se svi žele isticati, KAVA 2 uspijeva ostati autentična upravo zato što nikad nije pokušavala biti nešto što nije. A možda je upravo to razlog zašto se ljudi uvijek vraćaju.